Stille molens malen niet:

Molenstichting start regelmatig nieuwe molenaarsopleiding.

“Stille molens malen niet” is een Oudhollandse molenspreuk. En hoewel vaak figuurlijk bedoeld gaat dit spreekwoord ook letterlijk op voor de vier windmolens van de Molenstichting Lattrop-Tillgte: stilstand is achteruitgang. Het beheer en onderhoud van de molens vergt veel tijd en inzet: om alle molens draaiende en malende te houden zijn er bij de molenstichting zo’n 30 vrijwillig molenaars en gidsen actief. Om ook in de toekomst haar molens draaiende houden, en de “vergrijzing” voor te zijn, is de stichting permanent op zoek naar nieuwe, enthousiaste aspirant-molenaars.

De vier windmolens van de stichting zijn alle korenmolens met elk een eigen specifieke functie. De Borgelinkmolen in Denekamp is meer een museummolen met een sterk educatief karakter, de Westerveldmolen in Tilligte is sterk op toeristen gericht, terwijl op de Oortmanmolen in Lattrop meel wordt gemalen voor zowel slagers als bakkers. Op de Nicolaasmolen in Denekamp, worden nieuwe molenaars opgeleid. Alle molens staan wekelijks open voor publiek. Het molenaarschap is dus een veelzijdige hobby: naast het op veilige wijze laten draaien (en malen) van de molen en het uitvoeren van klein onderhoud bestaan de taken ook uit het verzorgen van excursies voor schoolgroepen, het rondleiden van bezoekers en het malen van koren. Een hobby met een bijzonder doel: het in stand houden van een bijzonder stukje Hollands erfgoed.

Het merendeel van de molenaars bij de stichting is gediplomeerd: ze hebben een opleiding gehad via het Gilde van Vrijwillig Molenaars en een examen afgelegd bij de Hollandse Molen. De opleiding is verplicht voor molenaars die zelfstandig op een molen willen draaien. De stichting leidt haar “eigen” molenaars op: twee molenaars zijn tevens instructeur voor het Gilde van Vrijwillig Molenaars. In het najaar van 2015 is een nieuwe lesgroep van start gegaan met o.a. enkele aspirant molenaars voor de Molen Oude Hengel in Ootmarsum. In april gaan drie leerling molenaars op voor hun examen, zodat er op korte termijn weer ruimte is om met een tweede lesgroep van start te gaan.

Veelzijdige opleiding.
De opleiding is veelzijdig en het examen is pittig. In totaal zal de opleiding zo’n 2 jaar vergen. Dit heeft onder meer te maken met het verplichte aantal “praktijkuren” die een molenaar in opleiding moet maken: namelijk minimaal 180 uur. Op de Nicolaasmolen (lesmolen) en een van de andere molens van de Stichting 150 uur plus nog eens 30 uur op “andersoortige” windmolens. Dit verdeeld over alle seizoenen. De (praktijk)lessen zullen eens per 2 weken plaats vinden op de zaterdagochtend, of eventueel een doordeweekse ochtend. De weken dat er geen les is kan “gedraaid” worden op een van de gastmolens. Bovendien krijgt de molenaar in opleiding behoorlijk wat theorie te verwerken over zaken als veiligheid, het weer, de constructie van diverse molentypen en hun werktuigen, het onderhoud ervan en materialenkennis. Een groot deel van de theorie komt aan de orde tijdens de praktijklessen. Daarnaast zijn er maandelijkse ondersteunende theorielessen op de Borgelinkmolen in Denekamp.

Start opleiding: zo mogelijk jaarlijks, eind april.
Kortom: aan de opleiding worden de nodige eisen gesteld en naast motivatie is ook geschiktheid van belang. Aan de opleiding zelf zijn geen kosten verbonden, lidmaatschap van en verzekering via het Gilde van Vrijwillig Molenaars zijn echter verplicht. Ook het lesmateriaal dient zelf aangeschaft te worden bij het Gilde van Vrijwillig Molenaars. De totale kosten van lidmaatschap, verzekering en lesmateriaal bedragen € 100,-. De start van de opleiding staat gepland voor eind april, begin mei en er kunnen zich weer nieuwe kandidaten voor de opleiding aanmelden. (.) Hiervoor zijn echter slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar: er wordt gewerkt met een lesgroepje van maximaal vier deelnemers. Om in molentermen te spreken: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Voor nadere informatie en/of afspraak voor een kennismakings- en intakegesprek kunnen belangstellenden contact opnemen met instructeur:
Henri de Lat. Tel. 06-42389485, of via de email van de secretaris
Kijk ook het volgende filmpje:
Een korte impressie op Youtube

Klik op de foto voor een vergroting
Zeil Voorleggen

Vangtouw vastleggen