Opleidingen

Nieuwe opleiding

Er zijn opleidingen tot:

Molenaar
Molenaar zijn, een uitdaging, een boeiend vak en een interessante hobby!
De Molenstichting Lattrop - Tilligte heeft momenteel 11 vrijwillige molenaars en 7 molenaars in opleiding in haar midden die er gezamenlijk voor zorgen dat elke zaterdagochtend de vier molens, te weten Borgelinkmolen, Nicolaasmolen, Oortmanmolen en Westerveldmolen, draaien. Daarnaast zorgen zij onder andere voor het malen van het graan voor de diverse meelsoorten; het verkoop gereed maken van de aanvragen. Ook voeren zij zelf het klein tot middel groot onderhoud in de molens uit. Dit met ondersteunng van onze technische adviseur.
Onze moleninstructeur heeft naast zijn molenaarswerk de taak vrijwilligers opleiden en begeleiden voor het behalen van het officiŽle molenaarsdiploma op de korenmolens van de stichting. Hierbij wordt hij bijgestaan door de andere molenaars.

Wie kan deelnemen
Iedereen vanaf 16 jaar kan aan deze opleiding deelnemen. Zowel dames als heren zijn van harte welkom. Aan de vooropleiding worden geen eisen gesteld. Wel van belang is enthousiasme en de bereidheid gemiddeld een tot twee dagdelen per week te besteden aan de praktische en theoretische opleiding.

De opleiding
De opleiding bestaat uit een 2 jarige praktische molenaarsopleiding:

Tijdens de opleiding komen naast het bedienen van de molen aspecten aan de orde als: algemene molenkennis van alle Nederlandse molens, veiligheid, werktuigkunde en materialen, onderhoud en weerkunde. Ook worden excursies naar andere molens georganiseerd.

Examen De opleiding wordt afgesloten met een regionaal proefexamen. Bij een positief resultaat kan men opgaan voor het officiŽle Landelijke examen van ďVereniging De Hollandsche MolenĒ.

Meer informatie en/of opgave bij: Henri de Lat, telefoon 0541-353968 of via Contact

Molenaarsassistent - Molengids
Wil je wel graag op de molens werken maar wil je niet de 2-jarige opleiding volgen, dan is de functie van molenaarsassistent / molenaarsgids wellicht iets voor jou. Deze functie bestaat uit het assisteren van de molenaar bij het onder andere gereed maken van producten voor de verkoop. Het rondleiden van groepen in het toeristenseizoen en bij bijzondere gelegenheden zoals de Open Molendagen zal ook een van de taken zijn. Tevens assisteert hij / zij de molenaar tijdens het bezoek van educatieve groepen aan de Borgelinkmolen en bij voorbereidingen van huwelijksplechtigheden in de Oortmanmolen.

De opleiding
Als voorbereiding op deze taak zal de Molenstichting een korte theorieles verzorgen, verdeeld over 3 avonden, waarin de werking van de molen, de historie, bijzondere kenmerken, materialen, de veiligheidsaspecten op en rond de molen aan bod komen. De molenaarsassistent zal verdere kennis en informatie opdoen tijdens het aanwezig zijn op de molen.

Meer informatie en/of opgave bij: Hans Hartman, telefoon 0541-353062 of via Contact